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“Al silencio le hacen falta constancia y testarudez, se basa en una decisión que hay que respetar día a día, de esas que no se toman por un arrebato repentino, sino con paciencia y capacidad de aguante”.  Enrique Vila-Matas, "Bartleby & Co"

 

Preferiría no hacerlo (I would prefer not to) suggests a reflection of the creative processes and the stages of silence and inactivity which surround them. Using the texts Bartleby the Scrivener by Herman Melville and Bartleby & Co. by Vila Matas as a point of reference, the aim is to showcase the moments of immobility, paralysis, apathy and languor which an artist often feels in their studio, turning them into a creative expression. The absence of creative activity becomes “presence” and “visibility”.

There are many examples in this project which came from both of these literary examples and through the re-reading of “No Writers”, which Vila Matas refers to in his novel. There were many other references used for this project, such as: Juan Rulfo, who spent almost his whole life writing one book – ‘Pedro Páramo’; the silence “of hesitation and regret” by Juan Ramón Jiménez; “false silences” like those put forward by Wittgenstein, who states that we should not talk about things we don’t know about; Rimbaud, Borges and many others.

The indignation in these authors’ works establishes a reflexion on the creative and on what could be called the non-creative. The result is a chaotic collection of silences, absences, concealment, fatigues and abandonment. In summary: an encyclopaedia of denial.

The figure of Bartleby and his quietist attitude gains an archetypal role that is premonitory of the current art world. When compared to the frenetic and crazy dominant attitude, the “rather not do” is postulated to be the best, or perhaps the only, answer which remains for the contemporary creator.

 

 

Preferiría no hacerlo supone una reflexión entorno a los procesos creativos y las etapas de silencio e inactividad que giran en torno a ellas.
Tomando como punto de partida dos textos: Bartleby el escribiente de Herman Melville y Bartleby y compañía de Vila Matas, se pretende rescatar los momentos de inmovilidad, pasividad, pereza... a los que una artista se enfrenta habitualmente en su estudio y convertirlos en un gesto creativo. La ausencia de actividad creadora se transforma en presencia y visibilidad.

A partir de ambos ejemplos literarios y tras revisar a los “escritores del No” que Vila Matas alberga en su novela, son muchos los ejemplos que han servido a este proyecto: Juan Rulfo, quien en toda su vida escribió prácticamente un solo libro: Pedro Páramo; el silencio “del escrúpulo y del remordimiento” de Juan Ramón Jiménez; “falsos silencios”, como, por ejemplo, los sostenidos por Wittgenstein, según el cual no deberíamos hablar de lo que no conocemos; Rimbaud, o Borges entre muchos otros.

La indagación en estos autores constituye una reflexión acerca de lo creativo y de lo que podría llamarse lo no-creativo. El resultado es un caótico inventario de silencios, de ausencias, de ocultamientos, de fatigas, de claudicaciones; en definitiva, una enciclopedia de la negación.

La figura de Bartleby y su actitud quietista adquieren un valor arquetípico y pre- monitorio del mundo artístico actual. Frente a la frenética y disparatada actividad dominante, se postula el “no- hacer” como la mejor, o quizá la única respuesta que le queda al creador contemporáneo. 

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