The workshop is but a fragment of the world arranged according to a way of inhabiting it, a microcosm that extends outwards through the works that come out of it, (1) the process as a mirror of reality in which the artist unfolds and in which it prowls with its glance, in an interval that goes from the workshop to the objects.(1)

 

The series Modalities of the visible constitutes an investigation of the emptiness related to the daily practice of the artists.Starting with the relationship between painting and sculpture, the project opens up the question about the emptiness through the ways of doing.

The work is based on the articulation of different raw materials that surround the practice of the artists; structures, cartons, acrylics, ... everyday elements of the intimate space within the workshop that compose an archeology of the moment, a reflection of what is put into play in the configuration of the work, a frozen moment in the transforming current that the artist projects on her most immediate reality.

The work itself, the raw materials and the artist’s studio constitute one of the central axes of the work. Bringing materials into the realm of the visible helps us to reveal its inherent character, its intrinsic relation to the artist’s inertia, its retentive capacity, its persistent memory.

El taller no es sino un fragmento del mundo dispuesto según una forma de habitarlo, un microcosmos que se extiende hacia el exterior a través de las obras que de él salen" (1), el proceso como espejo de la realidad en la que el artista se desenvuelve y en el que "merodea con su mirada, en un intervalo que va del taller a los objetos"  (1)

La serie Modalidades de lo visible constituye una indagación del vacío en la práctica cotidiana de los artistas. Partiendo de la relación entre pintura y escultura, plantea un cuestionamiento del vacío a través de los modos de hacer.
El trabajo se basa en la articulación de los diferentes materiales que rodean la práctica de los artistas; estructuras, cartones, metacrilatos,… elementos cotidianos del espacio íntimo de los talleres que componen una arqueología del momento, un reflejo de lo que se pone en juego en la configuración de la obra, un instante detenido en la corriente transformadora que el artista proyecta sobre su realidad más inmediata.
El propio trabajo, los materiales, el taller constituyen uno de los ejes centrales de la obra, pues traer los materiales al terreno de lo visible nos ayuda a desvelar su carácter innato, su relación intrínseca con la inercia del artista, su capacidad retentiva, su memoria persistente.

(1) Meana, J.C., El espacio entre las cosas, Ed. Diputación Provincial de Pontevedra, 2001

View Luis Adelantado Gallery, Valencia, Spain. ©David Zarzoso